Kiadó: Dakini Records
Megjelenés ideje: 1999. június
Műfaj: tribal, dub, zen-ambient
1. Vismaya
2. Pura
Giovanni Fazio a kortárs keleti ambient egyik legjelentősebb személyisége, amit nemcsak a méltán híres Dakini Records megalapításának, illetve a világhírű Dakini Nights-összejöveteleknek köszönhet, hanem saját szerzeményeinek is, annak az öt albumnak, és a számtalan koprodukciónak, amelyet a pályafutása során produkált. Tulajdonképpen mindegy, melyik albumát vesszük elő ajánlási célzattal, gyakorlatilag ugyanazok a jelzők sorolhatók fel (remek, zseniális, lélegzetelállító). Éppen ezért egy enyhe túlzással kakukktojásnak nevezhető korongot választottam, a két tételt felvonultató Vismayát, mely tulajdonképpen ugyanazt a hangzásvilágot nyújtja, mint mondjuk a Yakshini, csak egy picit mélyebbre nyúl.
A közel félórás első szám hipnotikus dobritmusa adja meg a Vismaya (mind a szám, mind az album) fő jellegzetességét. Az agyat rendkívül kellemesen elzsibbasztó mély basszus egy idő után mindenféle szerény tónussal telítődik, egyetlen egyszer sem lépve túl a hanghatárt, végig a csendes meditáció keretein belül maradva. Bár fő dallamvonala nem kimondottan van, mégis tetten érhető egyfajta akkord, mely az alaptémát jelenti.
A kellő hangulat megteremtése után még mélyebbre megyünk a Purával. A sejtelmesen búgó-hömpölygő bevezető után felélénkülő szám magával ragadó képiességével kápráztatja el a hallgatót, akinek olyan érzése támad, mintha egy a szám által életre kelő történet aktív résztvevőjévé válna.
A fent leírtak tulajdonképpen minden Makyo-albumról elmondhatóak, a Vismaya azonban valamelyest különbözik a többitől, sokkal meditatívabb, sokkal csendesebb és mérsékeltebb azoknál, a hangsúly ugyan gyakran helyeződik a dobra, de mégsem érezzük azt a rendkívül erős dub-orientáltságot, mint a többi lemezen. De úgy is fogalmazhatok, hogy míg a többi korong a keleti tribalt a chillouttal vegyíti, addig a Vismaya ez utóbbit ambienttel cseréli fel.
Kiváló meditációs lemez késő esti órákra, tea, gyertyák és füstölők társaságával.
10/10