Kiadó: Somnia
Megjelenés ideje: 2009. március
Műfaj: minimal, ambient, idm, dub
1. Landscapes & Machines Pt. 1
2. Landscapes & Machines Pt. 2
3. Situated On A Hill
4. Metabolism
5. Non-Reflective
6. StickDub
7. D.I.V.E.
8. Landscapes & Machines (Where Is Part Three? Edit)
9. Landscapes & Machines Pt. 4
Két gyengébb és egy viszonylag jobbnak mondható kiadvány után ismét egy maradandó élményeket nyújtó albummal jelentkezik Evan "Bluetech" Bartholomew kiadója, a Somnia. Emanuele Errante és Motionfield után ismét egy korábban csak internetes berkekben ismert előadó munkáját hallhatjuk, a fent említett elődökkel ellentétben azonban most egy valóban kiváló, műfaján belül még a leprofibbakkal szemben is versenyképes hangzásban lehet részünk.
P. Laoss, akit korábban egy ötszámos, csak file formátumban megjelent EP-ről, illetve a Vakuum Sounds alteregó alatt készített néhány darabjáról ismerhettünk, ezúttal egy egészestés lemezt hozott tető alá. Aki még emlékszik, és örömmel gondol vissza a nem is olyan régen megjelent Dreamtime Submersible című Somnia-dolgozatra (melynek zsenialitását a kiadó fejének, Bartholomew-nak tulajdoníthatjuk), nem fog csalódni a Landscapes And Machines hangzásvilágában sem.
Balzsamosan simogató, lágy minimalizmus adja a témák alapját, melyet finoman egészít ki a mérsékelt experi-elektronika, az időnként dub technóra emlékeztető dobritmus, valamint a kellemes, de mélyen elterülő, hűvös hangcsokor. Zenei világában teljesen egyértelműen és nyíltan idézi meg a már jól ismert bluetech-i pszichedeliát, ám annál jóval színesebb, változatosabb és - bármilyen furcsa kimondani - élvezetesebb. Ez többek között annak is köszönhető, hogy bár minimalista elemekkel dolgozik, darabjai mégsem válnak monotonná, épp ellenkezőleg: az egyhangú alaptémát tengernyi kisebb és nagyobb hangfoszlány teszi mozgalmassá. Emellett pedig egy másik művész stílusjegyeit is felfedezhetjük már az első hallgatás során, ez pedig nem más, mint a Krill.minimaként alkotó Marsen Juhls, akitől a vizes beütésű, szokatlan elektronikai megoldásokat vette kölcsön. És bár tagadhatatlan, hogy az album e két előadó kézjegyeinek az eggyéolvasztásából építkezik, mégsem érheti André Müllert a plágium vádja. Rendkívül kifinomult érzékkel egyesíti ugyanis a Bluetech és Krill.minima által létrehozott világ összetevőit saját elképzeléseivel, és egyedülálló, a lemez címéhez tökéletesen illő stílust hoz létre, melyben a mechanikus megoldások kiválóan megférnek a deep ambient világára emlékeztető tájképekkel.
A korong legnagyobb előnye pedig, hogy minden eddiginél lágyabb köntösben tudja a hallgató elé tárni a fent leírt világot. Mindennemű pszichedelizmusa és elektronicizmusa ellenére úgy gondolom, a Landscapes And Machines nem agyzsibbasztó hatást ér el, sokkal inkább egy terápiás jellegű masszázst, a lélek megtisztítását, a csendes katarzis élményét nyújtja a befogadónak.
10/10
A Landscapes And Machines teljes játékidejében végighallgatható a Somnia weboldalán, illetve ugyanitt meg is rendelheted a 777 példány egyikét.