Kiadó: Thinner
Megjelenés ideje: 2002. november 17.
Műfaj: ambient, minimal-dub, experimental
Bár a mai nap még az augusztus jegyében telik el, már egyre erősebben érezni a levegőkben és a hűvös reggelekben az ősz közeledtét. Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, én mindig ilyenkor kezdek el ismételten a mélyebb ambient finomságok felé kacsintgatni. Egy borús vasárnap reggelen némi kávé és egy kardigán társaságában hallgattam meg ezt a kis háromszámos EP-t. Nem szeretem a borús reggeleket - de a Taumelfluggal könnyedén élvezetessé varázsolható a napnak ez az időszaka is.
Martin Juhls (néhol Marsen Juhls) viszonylag újnak számít az ambient zenei piacon, mégis sikerült öt év alatt egy külön kis szigetet létrehoznia, melyen csak ő és a hallgató létezik, teljes nyugalomban, valamivel a föld felett lebegve. A sziget neve időről időre változik: Krill.minima, Wildach Sonnerkraut, Falter vagy a saját neve, a hangzás azonban mindig ugyanaz. Bár a 2007-es első nagylemeze (Nautica) engem nem nyűgözött le, a fejemet így is meghajtom munkássága előtt, és ehelyett egy olyan kiadványt ajánlok a figyelmetekbe, mely nemcsak hogy felülmúl szinte minden, amit eddig létrehozott Juhls, de még ingyenesen is hozzáférhető!
A Falter alteregó egy német szó, jelentése: pillangó. A háromszámos EP-t tulajdonképpen a fejlődés lépéseiként is lehet értelmezni (hernyó-báb-pillangó), bár meg kell jegyeznem: sötét pillangó lesz ez akkor. Juhls stílusát jól ismerve valószínűleg nem fog meglepetést okozni az alapvetően borúsabb, mélyebb tónus, mely mind a három szerzeményt erősen áthatja. Minimalista megközelítésről beszélünk, tehát zenéje nem "tiszta ambient", a finoman pulzáló dob végigkíséri a szűk félórát, akárcsak a selyemfinom kísérletiesség, az az általános absztrakt hanghordozás, ami minden Juhls-projectben megtalálható, és persze ott van az ambient is, csendesen meghúzódva a háttérben, időnként ki-kibújva az odúból.
Az olyan nagy mestereknél, akik megmagyarázhatatlan módon kerítik bűvkörükbe a hallgatót rendkívül egyedi stílusukkal - mint pl. emberünk is -, mindig felmerül a kérdés: vajon hogyan csinálják? Nos, Martin Juhls esetében a módszer nem titok. A srác egy egyszerű "livingroom-zeneszerző", ami azt jelenti, hogy zenéi hanganyagának jórészét saját otthonában, a különböző tárgyak és berendezések által kiadott és kiadatott hangokat rögzítí. Ezeket különféle módokon változtatja a számítógép segítségével, majd egymásra mosva őket egészen érdekes hatást ér el, melyet hallva már senki nem jönne rá erre a metódusra. Természetesen emellett fontos szerepet játszanak a szintik, a basszusok és a dobok is - nagy valószínűséggel persze szintén csak számítógép segítségével.
Egy azonban biztos: Martin Juhls is korunk egyik legfontosabb és legérdekesebb ambient zenésze.
Az albumot a Thinner honlapján keresztül tudod letölteni, ahol további két Juhls-kiadvánnyal, és egyéb zeneszerzők munkáival is megismerkedhetsz.
10/10