MoeskoMusic - ambient blog

(HUN) Magyar nyelvű ambient zenei blog kritikákkal, interjúkkal, mixekkel, valamint mindenféle földi és földöntúli jóval.

(ENG) MoeskoMusic is a Hungarian ambient music blog with reviews, interviews, podcasts and many other things from behind closed eyelids.

Friss topikok

  • GTJV82: Én ezt miért csak most fedeztem fel?! :) Nagyon jó!!! (2014.05.07. 08:46) Maitreya: .74
  • GTJV82: Érdekes, nekem meg pont ilyen bealvós/álmosító hangulat jött le róla. :) Persze attól még nagyon s... (2014.05.07. 08:46) Orbit Over Luna: Transit
  • Werewolfrulez: @Moesko: Ez legyen a legnagyobb gond a világon :D (2014.04.22. 23:52) Anne Chris Bakker: Reminiscences
  • GTJV82: Ez is egy hazai album, ajánlom mindenki szíves figyelmébe: stereomantra.bandcamp.com/album/magic-... (2014.04.16. 08:45) HAZAI LOOPOK
  • pszichedeliksiheder: Még annyit fűznék hozzá amellett, hogy zseniális lemez; a World of Sleepers után ez lett volna a k... (2014.03.25. 12:55) Carbon Based Lifeforms: Twentythree

2008.02.11. 15:47

Utazás a koponyám körül

Utazás a koponyám körül

2008.02.11. 15:47 Moesko 53 komment

Kiadó: Chi Recordings
Megjelenés ideje: 2005
Műfaj: színtiszta psychedelia
Kulcsszavak: agyműtét - szó szerint
Szerintem: zene: 10/10, film: 10/5

A zenei aláfestés anyaga:
1. Tigrics: Everbeener
2. Naga: Niss
3. Amb: Urchin
4. Ashtring: Agombaesakobold
5. Naga: Town Down
6. Fine Cut Bodies vs. Fink: Route
7. Naga: Styx
8. Naga: Kendő
9. Naga: Nobogadjamin Hotep

Karinthy Frigyest (1887-1938), a valaha élt egyik legnagyobb magyar írót 1936. május 5-én operálták meg Stockholmban agydaganattal. A műtét sikeres volt, az író pedig elhatározta, hogy megírja saját műtétjének történetét (Karinthy szinte az operáció végéig ébren volt). Az ötlet, miszerint az ember saját agyműtétét tárja az olvasók elé, egyszerre zseniális, újszerű, bizarr és bizonyos értelemben humoros is, Karinthy ugyanis időnként már-már detektívtörténetként bánik saját betegségével, annak okait elemzi, kutatja. Hihetetlen! Talán mondanom sem kell, a könyv egész egyszerűen fantasztikus!
1970-ben elkészült a film is Latinovitscsal a főszerepben, melynek zsenialitását én már erősen megkérdőjelezném.
Aztán jópár évvel később néhány a Tilosban rendszeresen pakolgató lemezlovas felkérést kapott, hogy készítsenek szabad értelmezésű remixeket különféle archív felvételekből. Így került a képbe a Latinovits előadásábában készült hangoskönyv.
Beszéljünk előbb a zenei anyagról, melyet Magyarország elsőszámú psy-DJ-je, Naga jegyez. Nem hagyományos DJ Mixről beszélünk, a szett ugyanis tele van különféle vágási trükkökkel, és hát ugye ott van Latinovits narrációja, mely végigkíséri az 55 percet. A zene maga a nagybetűs Psychedelia, olyan leírhatatlan mértékű agymosás és lélekbúvárkodás, hogy az ember már-már átélheti Karinthy műtétét. Néhol kellemesen lüktető (Route), olykor pedig félelmetesen mély (Styx), de az elsőtől az utolsó percig kimondhatatlanul hallucinogén. A zenei anyag tehát páratlan, kifogásolhatatlan.
Ugyanez sajnos közel sem mondható el a filmről... Tekintve, hogy olyan művészek készítették, akik többnyire vagy csak partik látványáért felelősek, sajnos jelen film is sokszor túlontúl partis. Technikát és kivitelezést illetően nincs kifogásolnivalóm, a koncepció viszont... koncepció az bizony nincs. Bár a lemez (sovány) extrái között Szauder és társai lelkendeznek, hogy próbálták a modern technika és a késő harmincas évek hangulatát ötvözni, az egyveleg mégis erősen el van tolva az előbbi irányába. Hatásos képekkel, effektekkel persze találkozhatunk. Néha. De ez kevés. Míg a zenei mix kiválóan idézi a könyv és az agyműtét hangulatát, addig a képi anyag aligha törekszik erre. Egy olyan utánozhatatlan műhöz, mint az Utazás a koponyám körül egy elég átgondolatlan film készült, mely simán megállná a helyét bármelyik partin - de nem egy harmincas éveket idéző flashben.

A zenei anyag ingyenesen letölthető
ITT. A mix OGG Vorbisszal van kódolva, melyet Foobar2000-rel könnyedén konvertálhatsz mp3-ba.
A film elérhetőségei
ITT.

Címkék: film könyv 2005 karinthy tigrics naga chi recordings fine cut bodies amb fink ashtring

A bejegyzés trackback címe:

https://ambient.blog.hu/api/trackback/id/tr422992489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

narny 2008.02.11. 17:55:14

aaahhahahaha, zsíír! :DDD ennél többre nemtellik, perceken belül hallgatom.. 8]p

Ismeretlen_47371 2008.02.11. 17:57:06

Nnnnnnademajd utána! :-)

Gergő 2008.02.11. 18:03:44

nemá, le lehet tölteni?:( pedig olyan jó volt hogy limitált volt és nekem meg megvan eredetiben :D na mind1 az anyag hatalmas, csak szuperlativuszokban lehet róla beszélni!! hát Naga az Naga, róla is csak hasonlóképp :D

Gergő 2008.02.11. 18:05:38

hát igen , a képi világ néhol azért sántít, de valahol meg annyira el van találva hogy szétesek tőle!!

Ismeretlen_47371 2008.02.11. 18:06:33

Limitált??? A zenei anyag is megjelent? Én amióta látogatom a CHI honlapját, mindig is letölthető volt! Szuperlativuszokat ugye a mixre értetted? :D

Ismeretlen_47371 2008.02.11. 18:07:30

Igen, tény, hogy vannak nagyon jók, a Styx alatt pl. van egy pirosas narancssárga remegős nemtudommi, na nálam az volt a csúcs!

Ismeretlen_47371 2008.02.11. 18:07:58

Ja, és látom, hazaértél főiskoláról. :D

Gergő 2008.02.11. 18:43:37

igen,igen! amikor mennek azok az izék és egy nagyobb basszus alatt így elmosódva szétcikáznak, na én ott estem hanyatt:D

Gergő 2008.02.11. 19:12:13

nah akkor a válaszok szép sorjában:D nyugodtak a körülmények viszonylag, szól a Zene! szuperlativusz természetesen a mixre és az előadóra (temészetesen Latinovitsra is) a film linket nem néztem meg, ezért azt hittem hogy letölthető, természetesen a zenei anyag fentvan a chi-n sokak örömére. Sajnos Nagának ez a fajta psycedéliája eltűnt, mióta Beta-val megalkották a Hairy Records-ot. De remélem lesznek még hasonló fellángolások a jövőben, mert mostanában inkább csak a dj-zésnek él..persze azért ez nem annyira baj:) Ott-ra visszakanyarodva, igazságszerint lehet hogy rossz pillanatban hallgattam meg elöször és ott le is írtam magamban(tudom hogy nem szabad), most hogy azért tudok rajta gondolkodni mieközben írok/hallgatom azért kicsit árnyalnám a véleményem:D az album második fele jó. a Signals from Bob már visszalép abból a "kommersz" hangzásvilágból ami azért nekem kicsit fáj az album első felén. a következő szám hogy hogy kerül oda arról elképzelésem sincs ..de szerintem erre nincs is magyarázat:D odakerült és kész..hihetetlen, ráadásul nem is jó. ellenben a Roflcopter már el tud vinni észrevétlenül ebbe a misztikus világba amire elötte a korongon egyetlen szám se képes, nem úgy direkte, hanem szép lazán észrevétlenül.. a következő track pedig ott is tart(nagyon is/talán a legjobb), méltó befejezés...lenne ha az egész jól lenne felépítve de sajnos ennek nyomát se látom ( cáfolj meg ha nem így látod:) ). szóval röviden ennyi a véleményem Ott új szerzeményéről, a két utolsó track élvezhető számomra egymásra is hatással vannak és rám is, sajnos ez azért nem túl jó arány :) ha példának vesszük Nagáék Styledrope-ját ott eszméletlen kölcsönhatások, építkezések, hangulat átadások vannak, maximálisan profin 9ből 9szám nagyon üt. no így hirtelen ennyi:D várom a reakciót üdv G

Gergő 2008.02.11. 19:19:18

vagy akkor maradjuk a poszt eredeti tárgyánál, a műtét minden mozzanatához, tartozik egy zenei hangzásvilág, néhol még a mondandóra is ráerősít egy két nyomatékos basszus vagy effekt. ez az igazán profi zenekészítés! egyetlen helyen éreztem fölöslegesnek a szövegrészt, de nem tud levenni az értékéből. Egyébként ugye hangosabb a dvd-n a szöveg? vagy csak én hallom úgy?:D

Ismeretlen_47371 2008.02.11. 19:20:33

Igen, a DVD-n hangosabb a szöveg, tisztábban kivehető, mint a hatvanakárhány megabájtos mixben. :-P

Ismeretlen_47371 2008.02.11. 19:25:48

Ott: Skylon Najó, hát koncepcióban és összhangban a Styledropot tanítani kéne az ambient magasiskoláján. Viszont a 'kommersz' szó azért meglehetősen sokkolt. :D Ott zenéjét sok mindennek tudnám nevezni, na de kommersznek...?! :D Bár ami azt illeti, számomra az Ő albumjainál nem annyira a koncepció a fontos. A számok önmagukban is kiválóan megállják a helyüket. Ott van a Styledrop, amiből ha csak egyet is kivennél, megtörne, szétbomlana a rendszer. Ott lemezeiről ez nem mondható el, szerintem. Sőt, úgy látom, egyetértünk, hogy a 382 Seaside-nak nem kéne az albumon lennie. :D Mióta postoltam a Skylont, kb. minden nap meghallgattam egyszer (vagy többször), és mára már, valamelyest kitisztult fejjel, azt tudom mondani, hogy szerintem igazán hálás egy lemez. Mint egy Blumenkraft 2.

Gergő 2008.02.11. 19:27:22

a Pan American meg tényleg nagyon jó, igazi nagybetűs MINIMAL.

Gergő 2008.02.11. 19:28:49

nem, nem a minőségre utaltam, hanem hogy már-már zavaróan elnyomja a zenét :)

Ismeretlen_47371 2008.02.11. 19:39:56

Apropó, hol érezted feleslegesnek a szöveget? Btw, tök jó lenne azért szöveg nélkül is meghallgatni (bocs, Latinovits... :)).

Gergő 2008.02.11. 20:06:50

húúúú, váárj most ehhez le kell halkítani a zenét és gondolkodni:D "nem, nemvaló ez, illetlen ez, nemcsak hogy él... lélegzik is..." asszem erre gondolok most így fejből:D főleg a mondat eleje olyan nemodavalóan hangsúlyos. szerinted?

Ismeretlen_47371 2008.02.11. 20:13:31

Nekem ugyanolyan az is, mint a többi, nem tűnt fel, hogy nem kéne oda... Viszont ha mindenképp ki kéne venni, akkor a "bajnok Pázmány"-os szövegrészt és az "Addisz Abebás" sort venném ki. Ami viszont nagyon tetszik, az a többször visszatérő "Hagyják abba!" és a "Tessék bevenni az altatót, dupla adag". Ezeknek a torzítása valami kegyetlenül nagy!

Gergő 2008.02.11. 20:25:18

uuu.. szerintem a bajnok Pázmány nagyon jó, iszonyú jó hangja van hozzá, nekem az a rész kifejezetten tetszik, a "haggyák abba" és a "dupla adag" ismétlése/torzítása tényleg nagyonnagyon jó! szerintem meg is hallgatom most, nézni nemtudom, mivel kölcsönadtam :D de lehet vissza is kérem:)

Gergő 2008.02.12. 12:59:18

na már megint hiába jöttem be és megint valami rettenet zene megy:D

Ismeretlen_47371 2008.02.12. 13:18:35

Egyszer beajánlhatnál a cimboráknak valami jófélét! ;-)

agolon 2008.02.12. 15:36:04

G: Visszakapod idovel a DVD-t :D M: ezek a cimborak eleg felejtosek, minden szempontbol.

Ismeretlen_47371 2008.02.12. 16:05:56

Akkor nincs más hátra, fülhallgatóval fel! :-) Agolon, Te hogy vagy az Utazás a koponyám körüllel?

novertigo 2008.02.12. 16:17:58

hali, nagyjából egyetértek Moesko-val. itt-ott nekem is sántít a cucc, de az, hogy önmagában egy ilyen dvd létrejön és kapható, elég sokat elmond arról, hogy mennyi szufla van a hazai zenei életben, kreativitás téren alkotói oldalról és befogadás tekintetében hallgatói oldalról. szerintem ez a lényeg. nekem ez a dvd erről szól. és mosolygok hozzá. üdv, nv. PS: Üldözök valamit, hátha itt valaki tud segíteni. Létezik egy hasonló audio mix Szerb Antal - A Pendragon Legenda című művéből. Ha valaki találkozna vele jelezze pls.! Eszméletlen! Eddig kétszer hallottam mindkétszer Ozorán a chillben, csak akkor éppen 'csilledtem' és nem akartam/tudtam/voltam képes levadászni a dj-t. Mostmár persze bánom, de ez van. :(

Gergő 2008.02.12. 18:27:42

agolon: szal akkor nálad van:D Moesko: sztem neki is tetszett:) novertigo: ha esetleg sikerül megszerezni szólj! énis utána kérdezek.

Gergő 2008.02.13. 01:13:09

nos miután kb 3órája próbálom kifejteni kedves barátnőmnek (kb hiába...) hogy mi is az a psycedélia, ezért kérlek hogy akár itt akár emailben írd le lekem hogy szerinted mi is az:D én már tanácstalan vagyok mit mondjak még neki... + kiváncsi vagyok a Te véleményedre is! nehéz téma, én mostmár belementem rendesen, csak eszembejutott hogy megkérdezek mást is.

Gergő 2008.02.13. 01:14:44

helyesírásért bocsi késő van :) kimaradt egy -h- így kapásból :D

Ismeretlen_47371 2008.02.13. 05:48:12

Húha, most feladtad a leckét. Az a bajom a fogalommeghatározásokkal, hogy nagyon nehéz úgy definiálni valamit, hogy ne tűnjön felszínes okoskodásnak (legalábbis ez a személyes tapasztalatom). De azért megpróbálom én is. :-) A psychedelia szó a 'lélek' szóból ered, nem önálló zenei műfaj. Legjellemzőbb tulajdonsága - akárcsak a léleknek -, hogy több rétegű, meglehetősen összetett, ezért elsőre nem feltétlen átlátható. A pszichedelikus zenék gyakorta használnak magas, acid-beütésű hangeffekteket, ezeket társítva a mély alapot szolgáló basszusokkal. Kevésbé élőzene, többnyire számítógéppel készül, s egészen szokatlan, azonosíthatatlan hangok is szerepelhetnek benne (kitűnő példa erre Patchwork). A psychedelic-beütés több zenei műfajra jellemző: - chillout (Kuba, Abakus) - experimental chillout (Patchwork, Grey Area) - ambient (az Ultimae Records kiadványai, Shpongle, Ott) - trance (GMS, Electric Universe, Talamasca) - techno (Spirallianz, X-Dream, Shiva Chandra), ... A psychedelia tehát a lélekhez a lélekről szól, nem kifejezetten társasági zene, mivel lényege, célja legtöbbször egy önmagunkban tett belső utazás, új tapasztalatok szerzése. A psychedeliát gyakorta hozzák kapcsolatba különféle drogokkal, amivel különösebb gond nincs, tekintve, hogy sok psychedelic zene azt a hatást igyekszik elérni, amit mondjuk egy LSD-trip okoz fogyasztójának; azt azonban nem szabadna elfelejteni, hogy a psychedelic zenék lényege ezesetben éppen az, hogy a különféle élményeket drog nélkül érje el a hallgatóban. Hát röviden ennyi...

agolon 2008.02.13. 09:10:07

Én lehet, hogy rossz irányból közelitek, de nálam a psychedelia egy bizonyos hangulatot, vagy ''telitettséget'' jelent, ami egyaránt megtalálható a fenti almüfajok mindegyikében. Teljesen más zenéket hallgattam eddig és hallgatok, de gyakorlatilag nagyon sokat tudnék mondani, amit hangulatilag ehhez a vonulathoz tudok kapcsolni. Leginkább ami közös szerintem az utaztatás, a spiritualitás, hagyományos gyökerek keresése, katarzis, festői erő. És hogy ezeket milyen eszközökkel érik el az már majdnem lényegtelen.

Ismeretlen_47371 2008.02.13. 09:12:14

Nekem mindenesetre szimpatikus a Te megközelítésed is.

agolon 2008.02.13. 09:39:43

Moesko: köszi. A témára meg nem tudok még sokat mondani, mert még nem hallgattam végig az anyagot. Gergő: Én már nem is próbálkozok. Viszont Ozora miatt muszáj lenne, max mutatunk nekik valami kommersz közérthető számot, aztán rámondjuk hogy na ez a psy! novertigo: Ez a Szerb Antal téma nem lehet semmi, a regény sem az.

Gergő 2008.02.13. 13:40:06

köszi mindenkinek jók a meghatározások, jó ilyen tömören látni:D nekem tegnap ez 3órámba került...

Ismeretlen_47371 2008.02.13. 13:44:15

Most legyek gonosz, és mondjam azt, hogy "Nők..."? :-PPP / Nem leszek. :-) /

agolon 2008.02.13. 14:31:58

Minden rosszallas nelkul ez egy olyan dolog, amit folosleges magyarazni. Vagy erzi valaki vagy nem.

novertigo 2008.02.13. 15:35:15

"A psychedeliát gyakorta hozzák kapcsolatba különféle drogokkal, amivel különösebb gond nincs, tekintve, hogy sok psychedelic zene azt a hatást igyekszik elérni, amit mondjuk egy LSD-trip okoz fogyasztójának; azt azonban nem szabadna elfelejteni, hogy a psychedelic zenék lényege ezesetben éppen az, hogy a különféle élményeket drog nélkül érje el a hallgatóban." Szerintem ez korrekt megfogalmazás. A pszichedelikus zenék úgynevezett pszichedelikus transz állapotot okoz(hat)nak. Ez egyébként egy módosult tudatállapot, amikor a tudattalanból tartalmak kerülnek a tudatba (csukott szemmel egyfajta belső moziként lehet ezt megtapasztalni). A módosult tudatállapot többféleképpen is elérhető. A zene valamint az ismétlődő mozgás (tánc) is előidézheti a transz állapotát, de elérhető tudatmódosító szerekkel, illetve ezek kombinációjával is. A módosult tudatállapot egyébként egyben spirituális, transzcendens út is lehet pl. meditáció, jóga. Ezen esetekben ugyanis nem más történik mint a tudat kitágítása oly mértékben, hogy a hétköznapi tudatot kitágítjuk mintegy elérve és meghaladva ezzel a hétköznapi tudatküszöböt és így megtapasztalhatóak amúgy nem elérhető tudati tartalmak. A pszichedélia tehát egyfajta tudatmódosítás. Transzcendens úton járók (pl meditálók) többször is beszámolnak különleges képi tapasztalásokról melyek közelítenek a psy-trance vayg psy-chill eseményeken tánc vagy lazítás közben megtapasztalható belső vizuális élményekhez. Fontosnak tartják azonban csaknem minden esetben megjegyezni, hogy ez pusztán egy állomás a spirituális úton és meg kell tanulni ezeket a nagyszerű élményeket is elengedni/meghaladni. Valószínűleg ezek miatt a tapasztalatok miatt - melyek egy részét vélhetően már ti is megéltétek - vannak jelen a transzcendens szimbólumok pl a psy-trance és/vagy goa partikon. Én személy szerint azt gondolom, hogy ezek az élmények mintegy betekintést engednek valahová, de nem biztosítják az ott tartózkodást. Ahogy Feldmár is mondja, az LSD lehetővé teszi, hogy eljuss a hegy csúcsára, a meditáció lehetővé teszi, hogy ott élj.

novertigo 2008.02.13. 15:45:33

Szerb Antal - Utas és Holdvilág (rádiójáték) http://fu.web.elte.hu/kultura/utas_es_holdvilag/utas.html erősen ambient stílusban

Ismeretlen_47371 2008.02.13. 15:48:57

Háromra! Egy, kettő, hááá-rom: HURRÁ! :-) Köszönjük!

agolon 2008.02.13. 16:00:00

Amugy a narko miatt nem nagyon kell magyarazkodni. Mutassatok olyan zeneszt, esetleg muveszt aki nem iszik (ivott), narkozik (narkozott).

Gergő 2008.02.13. 18:00:13

na akkor download :)

Gergő 2008.02.13. 18:09:52

na ez elég jó:D lesz mit hallgatni..juhú

Ismeretlen_47371 2008.02.13. 18:46:03

Agolon, ezt aligha lehet megállapítani... Ott vannak pl. a Carbonos srácok, akikből szerintem senki nem nézné ki, hogy drogokkal élnek, és mégis milyen zenéjük van...!

gege 2008.02.13. 21:09:40

hello valaki aki átkonvertálta a soundtracket,az fel tudná tölteni vhová. én sajnos nem értek hozzá:(

Ismeretlen_47371 2008.02.13. 21:40:36

Szia Gege, Azért próbáld meg mégegyszer, tényleg nagyon egyszerű. :-) Telepíted a Foobar2000-ret, ingyenesen letölthető itt: http://letoltes.prim.hu/letoltes/program/59330/ Szóval telepítve van, megnyitod a fájlt, jobb gombbal rákattintasz, és kiválasztod a Convert / Convert to opciót. Ott pedig már biztosan be tudod állítani az mp3-mat. :-) Hajrá!

agolon 2008.02.13. 22:29:25

Moesko: Láttam már pár srácot akiből nem néztem volna ki az ilyesmit. Csak arra utaltam, hogy fölösleges magyarázkodni a narkós cuccok miatt, mert mondjuk ha Poe-t olvasok nem leszek alkoholista, ha Csáth-ot akkor meg nem leszek morfinista.

agolon 2008.02.13. 22:31:08

Még idekapcsolnám az ultimae-s poszthoz a mónikasós felhígulást. Másik variáció ilyen közelítésben: tessék reklámozni, hogy ez bizony narkós zene, így kevesebben fognak vele próbálkozni, megmarad unikumnak (underground :)).

G 2008.02.14. 01:33:58

na igen a Csáth Géza :) az se egyszerű vagy Závada Pál, nomeg a fia ;)

Ismeretlen_47371 2008.02.14. 05:41:57

Agolon, így is a legtöbb ismerősöm, aki akár csak egy percre is hallja ezt a zenét, narkósnak titulálja. Nem kell reklámoznom... :D

agolon 2008.02.15. 09:17:53

Moesko: Haha, nekem is. De még viccesebb, hogy a Shpongle-ra meg a Vibrasphere-re (Archipelago) azt hitték ugyanaz a lemez. Pszi.

Ismeretlen_47371 2008.02.15. 13:59:28

... Sírjak vagy nevessek? :-)

agolon 2008.02.19. 15:37:38

Nevess, en is azt teszem. :DD

Ismeretlen_13380 2008.12.03. 09:28:05

nagykedvenc, te nem tudsz valamit a ii. részről?

Ismeretlen_47371 2008.12.03. 20:51:34

miért, van második rész? :D

ford 2008.12.04. 08:41:46

"Szeretném, ha a 2006-os "Utazás a koponyám körül" dvd-hez hasonló fura, kísérleti munkák is születnének még. Azt nagyon élveztem." http://www.magyarnarancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=16635 Narancs XX. évf. 26. szám - 2008-06-26
süti beállítások módosítása