MoeskoMusic - ambient blog

(HUN) Magyar nyelvű ambient zenei blog kritikákkal, interjúkkal, mixekkel, valamint mindenféle földi és földöntúli jóval.

(ENG) MoeskoMusic is a Hungarian ambient music blog with reviews, interviews, podcasts and many other things from behind closed eyelids.

Friss topikok

  • GTJV82: Én ezt miért csak most fedeztem fel?! :) Nagyon jó!!! (2014.05.07. 08:46) Maitreya: .74
  • GTJV82: Érdekes, nekem meg pont ilyen bealvós/álmosító hangulat jött le róla. :) Persze attól még nagyon s... (2014.05.07. 08:46) Orbit Over Luna: Transit
  • Werewolfrulez: @Moesko: Ez legyen a legnagyobb gond a világon :D (2014.04.22. 23:52) Anne Chris Bakker: Reminiscences
  • GTJV82: Ez is egy hazai album, ajánlom mindenki szíves figyelmébe: stereomantra.bandcamp.com/album/magic-... (2014.04.16. 08:45) HAZAI LOOPOK
  • pszichedeliksiheder: Még annyit fűznék hozzá amellett, hogy zseniális lemez; a World of Sleepers után ez lett volna a k... (2014.03.25. 12:55) Carbon Based Lifeforms: Twentythree

2009.01.19. 21:00

Solar Fields: Movements

Solar Fields: Movements

2009.01.19. 21:00 Moesko 18 komment

Az Ultimae állóvizébe már nagyon időszerű volt egy jókora követ hajítani, hogy megbizonyosodjunk róla, nem apadt még ki teljesen a tó. Nemsokára jön az új H.U.V.A. Network is, egyelőre azonban Magnus Birgersson egyedül csobbant jókorát, sikeresen felpezsdítve ezzel a francia kiadó vérkeringését. Több mint három év telt el a legutóbbi ambient-beállítottságú Solar Fields-munka megjelenése óta (mikoron is, 2005 végén egyszerre két szenzációs korong is napvilágot látott Leaving Home és Extended címmel). A svéd srác zenéje ma a psychedelic ambient alapfogalma,egyedi, utánozhatatlan és azonnal felismerhető színfoltot képez a műfaj palettáján.

Mindezek ellenére tartottam az új lemeztől. Magnus azóta is jónéhány ambient-válogatáson működött közre, és az olyan pocsék, fantáziátlan szerzemények, mint a Jeezlh vagy a Feelings (mely sajnos ezen a lemezen is helyet követelt), erősen megkérdőjelezték bennem Solar Fields tényleges vezető pozícióját. A Movementset végighallgatva megkönnyebbülten nyugtázhatom: ismét minőségi lemez született, habár az előző munkákhoz képest mindenképpen halványabb.

Birgersson jókora hírnévre tett szert első, 2001-es megnyilvánulása óta, és az első gondolat, ami a Movements trackjeit hallgatva eszembe jutott, hogy ez a hírnév bizony egy kicsit a fejébe szállt. Hihetetlenül elnagyzolt, minden eddiginél patetikusabb és magasztosabb hangzás jellemző a számok legalább felére, melyek mind-mind azt hirdetik, mennyire nagyszerű zene is ez, szerzőjük pedig mennyire kivételes tehetség (mentségére szóljon, ez igaz). Az olyan darabok, mint a Sky Trees vagy a The Road To Nothingness fájdalmasan önző beállítottsága bizony erősen rányomja az albumra a bélyeget. Sok helyen olvastam, mennyire jónak találják Solar Fields új stílusát. Nos, valóban egy új, bosszantóan egoista hangzásról beszélhetünk, mely ezen a korongon még éppen hogy nem kerül túlsúlyba, de jó uton halad affelé.

Szerencsére azonban helyet kaptak olyan számok is, amikre nagyjából számított egy valamirevaló SF-rajongó. Ezek a darabok főleg a lemez első felében csendülnek fel. A Sol és a Circles Of Motion hozza a régi jó stílust, melyet már mindannyian ismerünk és kedvelünk a korábbi lemezekről, ugyanakkor egyik sem válik önismétléssé, kreatív és élvezetes számok - csakúgy, mint a Dust vagy a Patterns is. Két szerzeményt pedig mindenképp szeretnék külön kiemelni: a Discovering egy lélegzetelállító space-utazás, mely felül is írja a space ambient szabályait, és a végéhez érve egy hatalmas atmoszférikus lebegéssé alakul. Mestermű. A másik gyönyörűség a The Stones Are Not Too Busy. Nem tudom, emlékeztek-e még az Cosmik Chillen elhangzott Small Little Green Cubesra, mely sajnálatos módon azóta sem kapott helyet önálló Solar-lemezen. Az említett The Stones... azonban kiválóan idézi meg ezt a hangulatot, egyszerre hipnotizálóan utaztató és dinamikus. Szenzációs.

Mindent egybevetve újabb értékes lemez került ki az Ultimae égisze alól, mely azonban sajnos nem áll össze szerves egésszé. A fent említett rossz számok természetesen nem hallgathatatlanok, de bőven sikerült elrontaniuk annyira az összképet, hogy ne tudjam kiválónak nevezni Magnus Birgersson hatodik stúdiólemezét. De úgy is fogalmazhatnék, hogy én egész egyszerűen többet vártam. (Vagy ha az egót nézzük, kevesebbet.)

Címkék: 2009 kritikák solar fields ultimae psychedelic ambient

A bejegyzés trackback címe:

https://ambient.blog.hu/api/trackback/id/tr952992600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mex 2009.01.20. 14:33:03

Kevés nekem is.Gyakran egyszerüen unalmas,tul sok üresjárattal. Viszont nekem pont a The Road to.. szám az egyik kedvencem , szal kinek mi jön be. Azért nem rossz na.

Gergő 2009.01.21. 15:31:31

persze h nem rossz :D Engem jó hangulatban talált meg, így egyből megkedveltem

Tiko 2009.01.21. 21:30:12

Ha úgy ülsz le mellé, mint egy naív kisgyerek, akinek fogalma sincs, ki az a Magnus Birgersson, megnézed a borítót, elolvassod, hogy: Solar Fields, meg hogy: Movements, elképzelsz vmit, beteszed, és kíváncsian meghallgatod; akkor lehengerlő lesz.. Olyasmi ez, mint a 2. HUVA Network; tudom, hogy bármilyen is lesz, sajna, sosem fog annyira tetszeni, mint az első (még ha zeneileg messze felül is múlja azt - amit mondjuk nehéz elképzelni), mert a csoda már egyszer megtörtént; és biztos szeretném, hogy egy legalább akkora átütő erejű élményt kapjak majd, mint egykor, de azt sem tudom igazán mit várok tőle..

Mex 2009.01.21. 23:36:04

Tiko ezt azért nem tartom elfogadhatónak mert nézd meg Younger Brothert.A 2. album messze sokkal jobb mint az elsö.Mindig lehet uj csodát létrehozni, persze joval nehezebb.

Mex 2009.01.21. 23:39:15

És mégvalami,rendesen szarrá hallgattam már az uj albumot de öszintén szólva ,ha nem Solar Fields lenne ráirva talán nem is kapott volna ennyi figyelmet tőlem.De lehet csak rossz a hangulatom.. :)

Gergő 2009.01.22. 03:38:12

mellesleg ajánlom figyelmetekbe, hogy március 7-én Solar Fields ambient live @ Cöxpon Ambient Cafe :) ha érdekel valakit ;D mi ott leszünk!

Ismeretlen_47371 2009.01.22. 15:08:17

Afene, kösz az infót, Gergő! És igen, már hiányoltalak az oldalon!! :) Tiko, én sem teljesen értek egyet. Azóta jópárszor meghallgattam már ezt a lemezt, és objektívan nézve sem éri el a 8/10-nél jobb szintet, sőt szerintem ha nem tudom, hogy Solar Fields, és nem emlékeztetne a régi szerzeményeire, még ennyit sem adtam volna rá.

Tiko 2009.01.22. 15:23:56

Huhh.. Azt hiszem félreérthető voltam; a Movements-re 10ből én sem adnék 8nál többet (lehet, még annyit se..), inkább általában értettem mindezt, "hülyén" jobb nekiülni zenét hallgatni sokszor, talán - illetve ez az album is sokkal jobban esett, amikor megpróbáltam elfelejteni az elmúlt hetek hosszú várakozását :) Mex, a Younger Brother meg egy igen sajátos kivétel; erre azért szerintem senki nem számított :)

Ismeretlen_47371 2009.01.22. 15:35:19

Hát, azért Solar Fieldsnél elég nehéz elfelejteni, miket alkotott eddig... :D

Assaiki 2009.01.22. 18:21:42

Hat igen, en is errol a jelensegrol beszeltem regebben, miszerint pozitiv, vagy negativ eloitelettel hallgatunk zenet, es ez befolyasolja a vegso ertekelesunket. Jobb ha megprobaljuk magunkat figyelmeztetni hallgatas elott, hogy "He, az en elmenyemet rontja el ez a hozzaallas, ugyhogy inkabb megprobalok semlegesen tekinteni erre az albumra" :)

Gergő 2009.01.24. 03:18:36

köszönöm a kedves szavakat! :) Igyekszem többet erre tekintgetni a jövőben! Rég olvastam az írásaidat, de ezt most pótolom mindenképp. Addig is a legjobbakat! Gergő

Vajda Gábor · http://www.macsuperstart.com 2009.01.30. 14:30:22

Szerintem lenyűgöző lett az új album. Nekem legalábbis sokkal jobban tetszik, mint a korábbiak - pedig már azok a zenék is a kedvenceim közé tartoztak. Egészen kiforrott, magával ragadó, erőteljes zene. Természetesen csak szubjektíven lehet értékelni egy albumot. Ki mit keres, kinek mi áll közelebb a lelkivilágához. A Reflective Frequencies és Blue Moon Station albumoktól eltérően a Movements hangzásvilága természetesebb, emberközelibb, érzelmekkel teltebb, érettebb lett. Határozottan a legjobb az összes Solar Fields mű közül. Szerintem. :)

Ismeretlen_47371 2009.01.30. 14:51:29

Szia Gábor, Érdekes, nekem az új lemez az eddigi legidegenebb hangzásvilágú. :) Bár szokatlan volt az emberközeli kifejezést hallani Magnus zenéje kapcsán. Számomra minden zenéje olyan, mintha egy másik dimenzióból vagy másik galaxisból származó jóval magasabb intelligencia hozná létre őket. Bár míg az eddigieken csupán ezt éreztem, addig a Movementsen már az erre való törekvést, ami engem meglehetősen feszélyez. Talán ezért is érzek egy minimális szintű antipátiát az új Solar Fields-anyaggal kapcsolatban.

ayad 2009.02.03. 08:51:39

így sokadik hallgatás után egyet kell hogy értsek Moeskóval.. természetesen jó a lemez, de sok helyen annyira "magasztossá" válik, vagy akar válni,hogy már giccses. Egyszerűen nem illik bele az összképbe...A Leaving Home album nálam a tuti befutó amúgy. :) Azért nem fogom kidobni a Movements-et sem.. ;)

curelove 2009.02.25. 19:13:09

sziasztok. kb. 3 hónapja csöppent az életembe ez a fajta zene. és teljesen elképedtem. olyan ez mintha meditálnál, és mutatnának képeket az Égiek. csak most hangokban. azt szeretném megkérdezni, ma Magyarországon hol lehet beszerezni a HUVA, a Solar Fields és a Carbon Based Lifeforms lemezeit? előrew is köszönettel. curelove

Ismeretlen_47371 2009.02.25. 19:56:59

Hello, Mostanság már a Media Markt-, Saturn-jellegű üzletekben is akadnak kósza példányok, kaphatóak továbbá a PsyBabában, az IndieGóban, a TransWave-ben... Ezekben szerintem biztos akad, ha máshogy nem, rendelésre biztos megszerzik a kívánt példányt (bár megjegyzem, külföldről sokkal könnyebben és főleg olcsóbban megszerezhetőek az ilyen jellegű zenék). Ha további kérdésed van, írj, segítek. És üdv az ambient-kedvelők körében. :)

Mosses 2009.04.13. 10:37:36

Engem is meglep, hogy ennyire lehúztad a the road to nothingness. Kétségtelenül nem a megszokott stílus, de hogy bosszantó lenne vagy elrontaná az albumot, nem állítanám, pláne úgy, hogy nekem is az a szám tetszik a legjobban a lemezen. Én inkább úgy érzem ott csúcsosodik ki az album.

GTJV82 2013.03.07. 00:14:23

Nekem nagyon tetszik ez a lemez, bár tény, hogy picit más, mint az előzőek, bár igazából 2 egyforma nincs a katalógusban.
Szerintem emberközelibb ez az album, mintha csak egy 4 állomásos (albumos) űrutazás után visszatérnénk a Földre.
süti beállítások módosítása