MoeskoMusic - ambient blog

(HUN) Magyar nyelvű ambient zenei blog kritikákkal, interjúkkal, mixekkel, valamint mindenféle földi és földöntúli jóval.

(ENG) MoeskoMusic is a Hungarian ambient music blog with reviews, interviews, podcasts and many other things from behind closed eyelids.

Friss topikok

  • GTJV82: Én ezt miért csak most fedeztem fel?! :) Nagyon jó!!! (2014.05.07. 08:46) Maitreya: .74
  • GTJV82: Érdekes, nekem meg pont ilyen bealvós/álmosító hangulat jött le róla. :) Persze attól még nagyon s... (2014.05.07. 08:46) Orbit Over Luna: Transit
  • Werewolfrulez: @Moesko: Ez legyen a legnagyobb gond a világon :D (2014.04.22. 23:52) Anne Chris Bakker: Reminiscences
  • GTJV82: Ez is egy hazai album, ajánlom mindenki szíves figyelmébe: stereomantra.bandcamp.com/album/magic-... (2014.04.16. 08:45) HAZAI LOOPOK
  • pszichedeliksiheder: Még annyit fűznék hozzá amellett, hogy zseniális lemez; a World of Sleepers után ez lett volna a k... (2014.03.25. 12:55) Carbon Based Lifeforms: Twentythree

2010.01.29. 15:50

Field Rotation: Licht Und Schatten (promotional edition)

Field Rotation: Licht Und Schatten (promotional edition)

2010.01.29. 15:50 Moesko 9 komment

Mikor arról esik szó, hogy a számítógépek és a különféle high-tech cuccok egyre jelentősebb teljhatalomra törnek, illetve hogy ez fokozotosan a zene minőségromlásához vezet, szerencsére mindig jónéhány kivétel akad, akiknek munkáit eme állítás megcáfolására tudom felmutatni. Egy újabb ilyen név a sorban a '85-ös évjáratú Christoph Berg, aki a németországi Kiel városából származik, és Field Rotation néven zenél.

Az ifjú zenész nagyon rövid, mindössze féléves múlttal rendelkezik: kétrészes Regenzeit című száma két különböző válogatáslemezen kapott helyett 2009-ben, s alapvetően a korongok csúcspontjaivá is avanzsált azonnal (ez különösképpen a felemás végeredményű Hope esetében igaz), illetve elszegődött a Fluid Audióhoz, itt pedig októberben piacra dobott egy száz példányszámra limitált kiadványt, mely mintegy ízelítőként szolgál idén várható első "igazi" nagylemezéből.

A hét szerzeménnyel kényeztető CD formátumú EP első, de sokadik hallgatásra is egyszerű zene; az egyszerűség, a letisztultság, a mértékletesség jegyében igyekszik mélyre nyúlni, és nem vall kudarcot. Berg simogató, szomorkás cselló-, gitár- és zongoraetűdökkel alapozza meg a korong hangulatát, melyet az idm műfajából kölcsönvett keményebb elemekkel, illetve az experimentális felhang legfinomabbikával ötvöz, s mindezt hideg, olykor szinte didergős takarókkal vonja be. Ízig-vérig téli albummal van tehát dolga a nagyérdeműnek, és nem is tartom valószínűnek, hogy az évszak nyújtotta zárkózottabb hangulat és a táj gyönyörű látványa nélkül a Licht Und Schatten érvényesülni tudna. Nem olyan anyaggal van ugyanis dolgunk, mely előhívja a hallgatóban a képeket, sokkal inkább a már meglévő kép kíséreteként szolgál, ennélfogva pedig e nélkül a kép nélkül csupaszon, meztelenül áll.

A gyönyörű, de tagadhatatlanul mankóra szoruló munka különleges, kézi szövésű borítóval, sőt inkább díszcsomagolással kedveskedik a száz hallgatónak: a kis csomag a lemez mellett tartalmaz posztert és kitűzőt is. Ezt a tényt pedig hadd kapcsoljam hozzá az előző gondolathoz. A Morpheus Music Reviews a következőként vélekedik a díszcsomagolásról: "This might all be a bit suspect if it weren't for the quality of the music - Fluid are not trying to sucker listeners in by means of package overkill - rather this is a fantastic limited edition item that feels special through and through." (Felmerülhet a gyanú: a különleges borító talán nem is a zenei minőséget tükrözi. A Fluid azonban nem ezzel a túldíszítettnek tűnő megoldással próbálja megnyerni hallgatóit. Sokkal inkább csak egy rendkívüli kiadványt szeretett volna nyújtani, mely mindig különleges marad - Moesko szabad fordítása.) Szinte nyilvánvaló a logikai bukta Morpheusék gondolatmenetében, de megpróbálom még világosabbá tenni. Egy ilyen csomagolás minden lemezt különlegessé tesz, függetlenül a minőségtől. Egy ilyen csomagolásnál a zenére eső hangsúly majdhogynem a felére csökken, ennek oka pedig magától értetődő: ritkaságszámba megy egy ilyen munka- és pénzigényes pakk. Márpedig ha az adott zene ezt a köntöst kapja, akkor az különlegessé, egyedivé válik, ahogy ez jelen esetben is igaz. Az elgondolás, miszerint ez a bizonyos csomagolás nem mézes madzagként siklik el a vevő orra előtt, még csak naivnak sem nevezhető.
A Licht Und Schatten meghallgatása után pedig evidenssé is válik, miért volt szükség a cicomára. A voltaképpen hibátlan, ám helyenként egyszerűen száraz, sótlan albumot meg kellett fűszerezni, és erre a célra kiváló volt ezt a kis díszkiadvány.

Mielőtt úgy tűnne, hogy leszólni akarom Field Rotation bemutatkozó anyagát, gyorsan hozzáteszem: a Licht Und Schatten egy közel tökéletes korong, teljessé azonban - ezúttal - a borító teszi. Meg persze a hallgató, aki, ha a megfelelő hangulatban van, felépíti a maga kis történetét a Berg által megépített, egyébként viszonylag masszív alapszerkezetre, mely újabb bizonyítéka az elektronikus és akusztikus megoldások harmóniájának.

A Licht Und Schatten jelenleg még megrendelhető az Ultimae Recordsnál.

10/9

Címkék: 2009 kritikák field rotation christoph berg fluid audio modern classical

A bejegyzés trackback címe:

https://ambient.blog.hu/api/trackback/id/tr52992663

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mex 2010.01.31. 14:35:47

De örülök, hogy erről írtál. Nagyon jó album. A válogatásokon lévő számokat is mellé szoktam tenni, ugy hallgatom. Sőt egy mailcím megadásával elérhető ingyenesen pár Licht Und Schatten remix az oldaláról ( én voltam a számkijelzés szerint az első aki letöltötte :) , illetve a Paralellwelten három számot tartalmazó stuffot se hagyjuk ki. Az abendrot és a regenzeit (első) a kedvenceim tőle. Ha bele akarnék kötni akkor a talán az album kicsit furcsának tűnő sebesség ingadozását említeném. Olykor egy picit monotonnak is érzem az azt megelőzőhöz. De lehet ez csak nekem érdekes, mivel a zárkózott, csendes jellegét megtartja végig az album. Egyébként már túl vagyok a szarrá hallgatós fázison, de a favoritokat előveszem a mai napig. Nálam ez egy erős 10/8. Erős, mostanában még ehhez közelit is nehéz lelni, meg is untam újabban kicsit a 'vadászatot'.. Meglep különben, hogy még van készleten. Száz darab nem sok. Illetve, üdv a fedélzeten . ;)

Ismeretlen_47371 2010.02.01. 17:05:38

így van, Field Rotation honlapját ( http://www.fieldrotation.de ) érdemes meglátogatni az ingyenesen beszerezhető finomságok miatt is. furcsa, nekem fel sem tűnt a sebesség ingadozása. próbáltam ezt szem előtt tartva is meghallgatni a lemezt, de mindig elvarázsolt egy-egy apró akkord vagy loop... :) száz darab nem sok, de 14 euró sokaknak az (nekem is)

Mex 2010.02.01. 17:37:45

Ez a sebesség változás dolog: Én a Va-kon lévő trackeket is beleteszem az albumba - mégpedig az eleje felé. 1 Abendrot 2 Lichtermeer 3 Regenzeit 4 RegenzeitII majd jön a többi ahogy kell. Lehet, hogy csak az én hülyeségem. :)

truefx 2010.02.02. 09:13:22

No de ezen is vannak kotelezo Ultimae elemek. De szerencsere nem olyan tomenyen mint pl a Cell lemezeken. Mondjatok mar egy olyan labelt, ahol nem csak az art director altal preferalt sample gyujtemenyt lehet hasznalni...

Ismeretlen_47371 2010.02.02. 09:20:26

Interchill, Lotuspike... pl.

Tiko 2010.02.02. 09:44:01

Az este volt alkalmam erre az albumra álomba szenderülni (s nem azért, mert 'unalmas', csupán ez egy bevált szokás:)), és ugyan a tartozékokhoz/képekhez nem volt szerencsém, de véleményem szerint nélkülük is bőven megállja a helyét, s a várttal szemben ("Nem olyan anyaggal van ugyanis dolgunk, mely előhívja a hallgatóban a képeket..") ellentmondanék; hisz' mégis egy nagyon szép 'filmet' nyertem vele, ami egyben gyönyörű bevezetője is lett az álmaimnak.. pedig nem sokszor emlékszem rájuk. Szóval én kirúgtam a mankót, és mégis talpon maradt :)

Rol 2010.02.04. 10:23:38

Mostanában nem sok albumot hallgattam meg ennyiszer mint ezt a lemezt és még mindig ott tartok, hogy minél többször hallgatom annál jobban tetszik. Mint ahogy írtad is mindig van valami a számban ami magával ragad. A száz példányszámot meg nevetségesnek tartom pláne egy jó lemez esetében. Örülök, hogy ismét beindult az oldal. Jók ezek a zenészek múltját bemutató bevezetők is.

Ismeretlen_47371 2010.02.05. 14:43:46

Örülök, hogy két ember is van, akinek magától is beindul a vetítés. :)) A száz példányszám szerintem logikus ennek az albumnak az esetében. Jó zene + limitált darabszám + extraszuper csomagolás = garantált közel 100%-os eladási arány. És csak mondom, hogy már az Ultimae polcairól is elfogyott. Kósza példányok keringenek már csak itt-ott, mint gólyaf...

Ismeretlen_47371 2010.02.15. 22:26:56

Christoph Berg kérésére lefordítottam a cikket angolra. Christoph Berg asked me to translate this review to English. Field Rotation: Licht Und Schatten (translated review) When we start talking about the inevitable increasing of the full powers of various computer and high-tech stuffs - and their mostly negative effect on the quality of music -, fortunately, I always can name a few examples in order to deny this statement. A new exmample is Christoph Berg born in '85, who comes from Kiel, Germany, and makes music under the moniker of Field Rotation. This young musician is quite new to ambient scene. His two-part Regenzeit was released on two different compilations and, basically, became the high light of both (and it's mostly true for the unsure coherence of Hope). Otherwise he released with Fluid Audio a 100 pieces limited edition EP which gives you a taste from his upcoming first studio album due to 2010. This EP with seven really petting tracks provides simple music in general. It tries to go deep in the meaning of simplicity, purity and continence - and succeeds pretty well. The basic mood of the album is established with Berg's sad, stroking chello-, guitar- and piano melodies; mixed with more harsch elements of idm and mellow influence of experimentalism; and covered with cold, sometimes freezy blankets. Therefore, a truly winterish atmosphere can be discovered here, and personally, I don't think Licht Und Schatten really works with the aloofness and the beauty of the landscapes that mostly characterise the season. So then, you don't listen to such music that develops scapes in your imagination, more likely it follows or gives other nice tones to a picture exists in you already. Without this picture the album is naked. This stunningly beautiful - but undoubtedly needy for crutches - work comes in a very special clothing: it has hand stitched fabric sleeve which includes a colour poster, a badge and an additional surprise (and of course the CD itself). And now let me just attach this with my previous thoughts. I quote Morpheus Music Reviews: "This might all be a bit suspect if it weren't for the quality of the music - Fluid are not trying to sucker listeners in by means of package overkill - rather this is a fantastic limited edition item that feels special through and through." I think the logical fault in the review's train of thought is obvious, but I try to make it even cleaner. This kind of package makes every single album special, not depending on its genre or quality. Since nowadays it's very seldom to find such an exciting and interesting but also very expensive sleeve, it's not surprising that the accent on music itself decreases a lot. At the same time, if the music gets a package like this, it becomes unique. The idea that says this clothing does not hold out a carrot with one is less than naive. After listening to Licht Und Schatten, it is evident why this prink was so necessary. Basically, the disc is flawless, but sometimes it is just dry and needs for some spice. Now the perfect and pungent spice was the cover artwork. Before it seems like I would like to cry down the premier work of Field Rotation... Licht Und Schatten is almost immaculate, but it becomes complete with the package. And, of course, with the listener. The listener, who can build one's own world around Berg's quite massive truss, which can be identified as an other proof for the harmonic friendship of acoustic and modern electronic traditions.